Playstation Phone?

Door Sorbo op donderdag 28 oktober 2010 10:22 - Reacties (4)
Categorie: Android, Views: 2.791

Sony Ericsson Playstation Phone

Gisteren lekte Engadget (Check hun podcast eens, zeer de moeite waard!) de eerste foto’s van de Playstation Phone, die in ontwikkeling zou zijn bij Sony Ericsson. De Playstation Phone zou een crossover moeten worden tussen een handheld en een mobiele telefoon. Geen nieuw concept, Nokia deed het eerder al met de N-Gage, maar wel de eerste keer dat zo’n idee echt succesvol kan worden.

Nokia had (en heeft) immers geen affiniteit met de ontwikkeling en distributie van games, iets waar Sony al sinds 1996, met zijn Playstation, ervaring mee heeft. Dat was dan, naast het vreemde sidetalking gebeuren rondom de N-Gage, de reden dat deze gamephone van Nokia geflopt is: Er was gewoon geen goed aanbod aan games.

Sony heeft dus al jaren ervaring met deze gamemarkt, en heeft via Sony Ericsson ook al een goede positie op de telefoonmarkt te pakken. SE is al geruime tijd succesvol op de telefoonmarkt, met onder andere hun Walkman telefoons en sinds een tijdje ook hun Xperia Android telefoons. Zij hebben dus zowel de kennis als de middelen om een goede gametelefoon op de markt te zetten.

De Playstation Phone zou, volgens de gelekte foto’s, ook Android gaan draaien, met waarschijnlijk een losse applicatie die het Playstation-gedeelte voor zijn rekening gaat nemen. Deze losse applicatie zal waarschijnlijk exclusief zijn voor deze Playstation Phone, aangezien dat juist het verkoopargument is voor deze telefoon. Deze zou ook ter betaling op andere telefoons aangeboden kunnen worden, dat is het mooie aan een applicatie, maar doordat deze telefoons de hardware knoppen missen lijkt het mij moeilijk dezelfde ervaring aan te kunnen bieden op andere telefoons.

Wel zie ik een markt voor PS Mini’s, of een vergelijkbaar idee, die door hun simpele opzet en lage prijs een hoop mobiele gebruikers aan zullen spreken. Dit staat echter los van het punt dat ik probeer te maken.

Met Android moet het telefoongedeelte dus wel goed komen, daar vertrouw ik Sony Ericsson ook wel in, maar het gamegedeelte baart mij nog een beetje zorgen.

Net als bij Nokia ligt toch het aanbod van games een beetje moeilijk. Welke games komen er op de Playstation Phone? Gaan ze speciaal voor dit nieuwe platform een nieuwe serie games ontwikkelen, of krijgt de telefoon toegang tot een selectie van de PSP games? De vermoedelijke hardware van de PSPhone is in feite sterk genoeg om deze games te kunnen draaien, maar de PSP is nu niet echt het meest levendige platform.

De verkoop van de PSP valt al geruime tijd tegen, mede door het gebrek aan grote nieuwe titels. Ja, er wordt nog voor ontwikkeld, maar een groot deel van de userbase zit toch al te kijken naar een PSP2. De hardware is ook al een goede 5 jaar oud, en voor een handheld is dat wat mij betreft zo’n beetje het einde van de levenscyclus van zo’n apparaat. Ik ben daar zeker niet alleen in, getuige de geruchten die steeds sterker worden over de komst van een PSP2.

Alleen PSP games zouden dus niet voldoende zijn. Ok, je hebt een ruime hoeveelheid games tijdens de launch van de PSPhone, maar de hoeveelheid nieuwe titels zou tegenvallen. Natuurlijk heeft Sony ook andere games, zoals de PS Mini’s, maar die kunnen geen heel platform dragen, mensen zitten bij een PSPhone toch ook te denken aan volledige games.

Dan de hardware. De rekenkracht van het apparaat zal voldoende zijn om PSP games te kunnen draaien, maar is de batterij dat ook? De PSP zal met zijn 4 uren aan batterijduur voldoende zijn om een hoop gamers tevreden te stellen, maar van een telefoon verwacht men toch minimaal een dag batterijduur bij normaal gebruik. Normaal gebruik bij een gametelefoon bestaat naast bellen, smsen en surfen ook uit gamen.

De Xperia X10 houdt het op zijn 1500mAh batterij een ruime dag uit bij normaal gebruik (en zelfs daar waren klachten over bij sommige gebruikers), en aangezien een PSPhone ongeveer dezelfde, zo niet betere, specificaties zal krijgen als deze X10 vrees ik erg voor de batterijduur. Een dag normaal gebruik is toch wel wenselijk voor een mobiele telefoon, en met games die grafisch zo intensief zijn als op de PSP lijkt het mij moeilijk om die dag gebruik te kunnen combineren met een uurtje gamen. Dat zou betekenen dat je permanent een oplader mee moet nemen, of dat de telefoon heel dik wordt door de grote batterij die zich in het apparaat bevindt.

En dat is het volgende probleem: Zouden deze, zo verschillende functies, in een apparaat geïntegreerd moeten worden? Ja, het is makkelijker, je hoeft minder mee te nemen en het totale gewicht en de totale grootte zijn minder, maar je levert ook een hoop in qua mogelijkheden. Er is ongetwijfeld een markt voor, dat soort onderzoeken laat ik lekker over aan Sony (Ericsson), maar ik vraag me toch echt af of er een grote groep zit te wachten op een apparaat dat de voordelen van twee apparaten, maar vooral ook de nadelen combineert.

Dus, discussieer er op los: De Playstation Phone combineert vooral de nadelen van twee producten, de voordelen vallen hierdoor in het niet.

Android en Open Source principes

Door Sorbo op zaterdag 25 september 2010 19:45 - Reacties (18)
Categorie: Android, Views: 3.671

Android maakt momenteel een enorme groei door, en is nu na Symbian het grootste mobiele besturingsysteem ter wereld. Deze groei gaat, zeker de afgelopen maanden, zo hard dat een aantal mensen zich af beginnen te vragen of Android wel de goede kant op gaat.

De situatie is momenteel namelijk zo: Android is gratis te verkrijgen voor ontwikkelaars, met als enige eis dat een toestel aan bepaalde eisen moet voldoen om de Google apps (onder andere de Market, Gmail en andere google diensten) mee te mogen leveren. Harde eisen met betrekking tot de GUI, zoals Windows Phone 7 die gaat introduceren, zijn er echter niet.

Fabrikanten zijn dus vrij om een eigen GUI mee te leveren met hun producten, en zij maken daar natuurlijk ook graag gebruik van. Zo levert HTC hun Sense skin mee, gebruikt Samsung op de Galaxy S haar TouchWiz skin en levert Motorola bij zijn nieuwe telefoons de Blur interface mee. Stuk voor stuk aardige stukjes software, maar ze leveren één groot probleem op.

Het probleem

Als Google een nieuwe versie van Android uitrolt, duurt het vaak maanden tot de telefoons die zo’n aangepaste GUI gebruiken een update krijgen naar de nieuwe versie van Android. Dit komt doordat de fabrikanten die eigen GUI vaak nog aan moeten passen om een nieuwe versie van Android te ondersteunen.

Een aantal mensen binnen de Android community vinden dit echter geen goede ontwikkeling. Zij vinden dat, omdat Android vrij verkrijgbaar is, fabrikanten mensen de mogelijkheid moeten geven om hun telefoon zelf bij te werken naar de nieuwste versie van Android.

Het idee

Zij stellen dan ook voor aan fabrikanten te vragen om niet alleen een versie met hun eigen interface, maar ook eentje met een standaard versie van Android uit te brengen. Dit zou betekenen dat mensen die graag snel updates hebben deze ook snel krijgen, en mensen die de interface die de fabrikant toevoegt gebruiken, deze ook na de update nog kunnen gebruiken.

De Fabrikant klaagt...

Dit plan stuit natuurlijk op verzet vanuit de fabrikanten, aangezien dit de enige manier is om het OS naar hun hand te zetten. De hardware is tegenwoordig niet het beste punt meer om op te differentiëren. Alle Android fabrikanten maken hardware die qua bouwkwaliteit redelijk te vergelijken is, dus de enige vorm van differentiatie die je nog op de hardware toe kunt passen is qua vorm en uiterlijk.

Motorola probeert dit onder andere met de Backflip, Charm en diverse andere toestellen. Dit is echter ook geen goede optie, aangezien je hiermee je doelgroep per telefoon erg beperkt. Telefoons als de Desire of Galaxy S, die qua ontwerp veel neutraler zijn, zullen meer mensen aanspreken dan een telefoon met een afwijkende vorm als de Backflip.

“Vroeger”, voor de opkomst van de smartphone OS’en, had iedere fabrikant zijn eigen OS, waar ze alle aanpassingen aan konden doen die ze wilden. Had je een Samsung telefoon, en was je tevreden met zijn functies, dan kocht je weer een Samsung. Was je niet tevreden, dan stapte je over op Nokia, Motorola of een andere fabrikant.

De aanpassingen aan het uiterlijk van Android zijn een verlenging hiervan. Aangezien de functies van alle telefoons hetzelfde zijn is dat geen reden meer om bij hetzelfde merk te blijven. Stel, je hebt nu een Samsung android telefoon en je zoekt een nieuwe telefoon, dan is het OS geen reden meer om per se bij Samsung te blijven, aangezien bijvoorbeeld HTC hetzelfde OS gebruikt. De Vendor lock-in is dus minder geworden, en dat is juist iets waar je als fabrikant heel happig op bent.

Om die reden komen fabrikanten dus met een eigen skin. Vond je Sense immers fijn werken, dan heb je nu een reden om opnieuw een HTC te kopen. Dat een klant één toestel bij je koopt is natuurlijk mooi, maar als je hem voor een lange periode aan je kunt binden, en dus ook meer toestellen aan hem kunt slijten, is dit nog veel winstgevender natuurlijk.

... En de community ook...

De community is hier, om de bovengenoemde redenen, echter minder blij mee, aangezien zij door deze lock-in praktijken in moeten leveren op de nieuwste versies van android. Daarom kwam de community met het idee om elke fabrikant ook een standaardversie beschikbaar te laten stellen. Het ontwikkelen van zo’n versie duurt immers veel minder lang dan een versie met de afwijkende GUI.

... Maar daar trekt Eric zich niets van aan.

Eric Schmidt, CEO bij Google, reageerde tijdens een perslunch op deze ideeën. Hij stelt echter dat dit plan het open karakter van Android aantast, in plaats van vergroot. Volgens hem gaat het in tegen de principes van open source ("if we were to put those type of restrictions on an open source product, we'd be violating the principle of open source.")

Dit interpreteert hij zelf vanuit het oogpunt van de fabrikant. Deze wordt, als dit een regel zou worden, verplicht om dit te doen, terwijl google juist de vrijheid van zijn OS voorop wil stellen. Zo’n eis zou nadelig zijn voor Android zijn omdat fabrikanten die hier geen gehoor aan (willen) geven, uiteindelijk een deel van zijn potentiele klanten kwijt zou raken. Deze klanten zouden dan namelijk eerder voor een fabrikant kiezen die wél een standaardversie aanbieden.

En hier komt het inkomstenmodel van Google weer om de hoek kijken. Aangezien Android gratis is zullen hun inkomsten ergens anders vandaan moeten komen, en bij Google komen deze uit de advertenties. Als zij zo’n eis stellen zouden ze zichzelf in hun vingers snijden. Zij zijn er namelijk bij gebaat om Android zo breed mogelijk te verspreiden. Als fabrikanten minder verkopen, of in het ergste geval zelfs afhaken, ziet Google dat terug in zijn eigen portemonnee.

Google geeft hiermee aan niet erg veel om de “Open Source principes” te geven, maar meer om zijn eigen portemonnee. Het zou pas echt een vrij OS worden als google de mogelijkheid biedt de standaard Android Experience namelijk aan iedereen aan te bieden, zoals ze bijvoorbeeld op hun Nexus One al deden. Dat deze niet zo goed verkocht lag vooral aan het verkoopmodel dat Google hiervoor gebruikte, maar dat staat los van dit verhaal.

Een dergelijke regel zoals de community deze voorstelde lijkt dus voorlopig van de baan, tenzij Google een manier vindt om fabrikanten aan zich te binden. Vooralsnog is dit niet het geval, de meeste fabrikanten hebben immers nog een OS om op terug te vallen als Android niet meer winstgevend blijkt te zijn. Op het moment dat deze situatie verandert, en Google de “macht” krijgt over de fabrikanten, dan zou zo’n regel nog mogelijk zijn.

Tot die tijd zijn we aangewezen op de helden bij XDA, die voor (bijna?) alle toestellen wél een mogelijkheid bieden om een kale versie van android te draaien.