Playstation Phone?

Door Sorbo op donderdag 28 oktober 2010 10:22 - Reacties (4)
Categorie: Android, Views: 2.839

Sony Ericsson Playstation Phone

Gisteren lekte Engadget (Check hun podcast eens, zeer de moeite waard!) de eerste foto’s van de Playstation Phone, die in ontwikkeling zou zijn bij Sony Ericsson. De Playstation Phone zou een crossover moeten worden tussen een handheld en een mobiele telefoon. Geen nieuw concept, Nokia deed het eerder al met de N-Gage, maar wel de eerste keer dat zo’n idee echt succesvol kan worden.

Nokia had (en heeft) immers geen affiniteit met de ontwikkeling en distributie van games, iets waar Sony al sinds 1996, met zijn Playstation, ervaring mee heeft. Dat was dan, naast het vreemde sidetalking gebeuren rondom de N-Gage, de reden dat deze gamephone van Nokia geflopt is: Er was gewoon geen goed aanbod aan games.

Sony heeft dus al jaren ervaring met deze gamemarkt, en heeft via Sony Ericsson ook al een goede positie op de telefoonmarkt te pakken. SE is al geruime tijd succesvol op de telefoonmarkt, met onder andere hun Walkman telefoons en sinds een tijdje ook hun Xperia Android telefoons. Zij hebben dus zowel de kennis als de middelen om een goede gametelefoon op de markt te zetten.

De Playstation Phone zou, volgens de gelekte foto’s, ook Android gaan draaien, met waarschijnlijk een losse applicatie die het Playstation-gedeelte voor zijn rekening gaat nemen. Deze losse applicatie zal waarschijnlijk exclusief zijn voor deze Playstation Phone, aangezien dat juist het verkoopargument is voor deze telefoon. Deze zou ook ter betaling op andere telefoons aangeboden kunnen worden, dat is het mooie aan een applicatie, maar doordat deze telefoons de hardware knoppen missen lijkt het mij moeilijk dezelfde ervaring aan te kunnen bieden op andere telefoons.

Wel zie ik een markt voor PS Mini’s, of een vergelijkbaar idee, die door hun simpele opzet en lage prijs een hoop mobiele gebruikers aan zullen spreken. Dit staat echter los van het punt dat ik probeer te maken.

Met Android moet het telefoongedeelte dus wel goed komen, daar vertrouw ik Sony Ericsson ook wel in, maar het gamegedeelte baart mij nog een beetje zorgen.

Net als bij Nokia ligt toch het aanbod van games een beetje moeilijk. Welke games komen er op de Playstation Phone? Gaan ze speciaal voor dit nieuwe platform een nieuwe serie games ontwikkelen, of krijgt de telefoon toegang tot een selectie van de PSP games? De vermoedelijke hardware van de PSPhone is in feite sterk genoeg om deze games te kunnen draaien, maar de PSP is nu niet echt het meest levendige platform.

De verkoop van de PSP valt al geruime tijd tegen, mede door het gebrek aan grote nieuwe titels. Ja, er wordt nog voor ontwikkeld, maar een groot deel van de userbase zit toch al te kijken naar een PSP2. De hardware is ook al een goede 5 jaar oud, en voor een handheld is dat wat mij betreft zo’n beetje het einde van de levenscyclus van zo’n apparaat. Ik ben daar zeker niet alleen in, getuige de geruchten die steeds sterker worden over de komst van een PSP2.

Alleen PSP games zouden dus niet voldoende zijn. Ok, je hebt een ruime hoeveelheid games tijdens de launch van de PSPhone, maar de hoeveelheid nieuwe titels zou tegenvallen. Natuurlijk heeft Sony ook andere games, zoals de PS Mini’s, maar die kunnen geen heel platform dragen, mensen zitten bij een PSPhone toch ook te denken aan volledige games.

Dan de hardware. De rekenkracht van het apparaat zal voldoende zijn om PSP games te kunnen draaien, maar is de batterij dat ook? De PSP zal met zijn 4 uren aan batterijduur voldoende zijn om een hoop gamers tevreden te stellen, maar van een telefoon verwacht men toch minimaal een dag batterijduur bij normaal gebruik. Normaal gebruik bij een gametelefoon bestaat naast bellen, smsen en surfen ook uit gamen.

De Xperia X10 houdt het op zijn 1500mAh batterij een ruime dag uit bij normaal gebruik (en zelfs daar waren klachten over bij sommige gebruikers), en aangezien een PSPhone ongeveer dezelfde, zo niet betere, specificaties zal krijgen als deze X10 vrees ik erg voor de batterijduur. Een dag normaal gebruik is toch wel wenselijk voor een mobiele telefoon, en met games die grafisch zo intensief zijn als op de PSP lijkt het mij moeilijk om die dag gebruik te kunnen combineren met een uurtje gamen. Dat zou betekenen dat je permanent een oplader mee moet nemen, of dat de telefoon heel dik wordt door de grote batterij die zich in het apparaat bevindt.

En dat is het volgende probleem: Zouden deze, zo verschillende functies, in een apparaat geïntegreerd moeten worden? Ja, het is makkelijker, je hoeft minder mee te nemen en het totale gewicht en de totale grootte zijn minder, maar je levert ook een hoop in qua mogelijkheden. Er is ongetwijfeld een markt voor, dat soort onderzoeken laat ik lekker over aan Sony (Ericsson), maar ik vraag me toch echt af of er een grote groep zit te wachten op een apparaat dat de voordelen van twee apparaten, maar vooral ook de nadelen combineert.

Dus, discussieer er op los: De Playstation Phone combineert vooral de nadelen van twee producten, de voordelen vallen hierdoor in het niet.

Volgende: Android en Open Source principes 09-'10 Android en Open Source principes

Reacties


Door Tweakers user Luuk1983, donderdag 28 oktober 2010 10:52

De enige reden waarom er steeds meer functies in een telefoon komen, is dat de meeste mensen een telefoon altijd bij zich hebben.

De batterijduur blijft naar mijn mening inderdaad het grootste probleem. Een telefoon kan steeds meer, maar hoe je het ook bekijkt, het BLIJFT een telefoon. Je wilt dus in ieder geval de hele dag gebeld worden en kunnen bellen. En elke keer als je meer gaat dan, dan vormt er zich een draaikolk in de accu waarbij deze dramatisch afneemt. Het probleem is echter dat een veel grotere accu de prijs drastisch zal verhogen, het gewicht en formaat van het toestel zal verhogen en waarschijnlijk voor meer warmte zal worden. Van de andere kant: geen enkele telefoon kan meer dan 4 uur bellen, dus waarom zou je wel meer dan 4 uur op je telefoon moeten gamen? Daar zijn telefoons gewoon niet voor bedoeld.

Het is denk ik aan jezelf hoe je je telefoon gebruikt. Je weet dat je geen zware dingen moet doen als je geen toegang hebt tot een stopcontact. Maar ik zie er in ieder geval geen heil in om een hele dikke accu in te bouwen: dan zou de telefoon weer z'n doel voorbij gaan en wordt het meer een computer met belfunctie.

Door Tweakers user Sorbo, donderdag 28 oktober 2010 10:59

Van de andere kant: geen enkele telefoon kan meer dan 4 uur bellen, dus waarom zou je wel meer dan 4 uur op je telefoon moeten gamen? Daar zijn telefoons gewoon niet voor bedoeld.
Editje: Met dat stukje probeer ik niet aan te geven dat 4 uur gamen tot normaal gebruik behoort, maar dat een PSP met 4 uur batterijduur voldoet voor de eisen van de normale gamer, aangezien het overgrote deel van de userbase het apparaat geen 4 uur per dag zal gaan gebruiken. Echter, een mobiele telefoon heb je de hele dag bij je, en wordt ook de hele dag gebruikt, dus zal deze het wel langer dan 4 uur uit moeten houden. Een uurtje gamen hoort echter naar mijn mening wel tot normaal gebruik, ook al zul je het niet iedere dag doen.

Zo'n telefoon zou een uur of 2 gamen toch wel moeten trekken (meer zal de gemiddelde gebruiker echt niet gamen), en daarnaast ook nog eens een dag standby kunnen staan, naast zaken als smsen, mailen en bellen, die allemaal wat minder processor (en dus ook accu) intensief zijn.
Het is denk ik aan jezelf hoe je je telefoon gebruikt. Je weet dat je geen zware dingen moet doen als je geen toegang hebt tot een stopcontact.
En daar zit dan ook een beetje het probleem: Je koopt een telefoon die zware taken kan doen, waar ook mee geadverteerd wordt, en vervolgens kun je die taken niet doen, tenzij je een oplader of reserveaccu bij de hand hebt. Daarom vraag ik mij dus af of deze twee apparaten eigenlijk wel gecombineerd horen te worden...

Door Tweakers user Luuk1983, donderdag 28 oktober 2010 11:15

Mensen willen een hoop tegenstrijdige dingen in één apparaat. En het ideale apparaat gaat nooit bestaan. Het blijft altijd behelpen als je veel functies in één apparaat gaat stoppen. Een apparaat dat op één ding toegespitst is werkt altijd beter.

Licht --> staat tegenover lange accuduur
Prijs --> staat tegenover lange accuduur en performance
Snel --> Staat tegenover lange accuduur
Lange accuduur --> Staat tegenover gewicht, formaat en prijs

Gamen is volgens mij inderdaad bijzaak op een telefoon. Het is meer 'af en toe een spelletje' dat je in een verloren kwartier kan doen. Daarom zijn simpele spellen als Jewels, Tetris en angry birds zo populair: simpele spellen die je even kan doen. In dat licht denk ik dat de Playstation phone geen succes wordt: langere zwaardere en ingewikkeldere spellen kosten teveel van de batterij en deze spellen wil je over het algemeen langer spelen. En dan heb je OF een dikke accu nodig, maar heb je een zware en dure telefoon. Of je kan maar heel kort gamen.

[Reactie gewijzigd op donderdag 28 oktober 2010 11:16]


Door Tweakers user Shinigami, donderdag 28 oktober 2010 17:53

Desalniettemin is het natuurlijk een prachtige ontwikkeling voor het Android platform. Android loopt nog een beetje achter de feiten aan op het gebied van gaming (hoewel de interesse van gamedevs steeds groter wordt voor dit platform), en in een klap zijn er hiermee tientallen A+ games beschikbaar voor Android, en als je de geruchten mag geloven, worden deze games ook in een later stadium beschikbaar gemaakt voor andere Gingerbread apparaten, waardoor je niet beperkt blijft tot de PSPhone. Apple beware!

[Reactie gewijzigd op donderdag 28 oktober 2010 17:53]


Reageren is niet meer mogelijk